مراحل کلی ثبت نام تا ورود به کلاس های درسی به شرح زیر می باشد:

۱- کلیه مطالب و آیکون های مندرج در صفحه اول ثبت نام را تماماً و با دقت مطالعه نمایید.

۲- تیک تایید را (در قسمت پایین سمت راست صفحه اول ثبت نام) زده و سپس به مرحله بعد وارد گردید.

۳- با استفاده از کد ملی و شماره شناسنامه خود وارد سایت ثبت نام موسسه گردید.

۴- بعد از بارگیری مدارک و پرداخت قسمتی از شهریه و نیز تایید کارشناسان هر قسمت از مراحل ثبت نام که فرآیند کامل و جزء به جزء آن در مرحله بعد توضیح داده خواهد شد باعث می گردد در نهایت کد آموزشی (شماره دانشجویی) از طریق سامانه ثبت نام برای پذیرفته شده صادر گردید.

۵- بعد از پرداخت شهریه شما بعنوان دانشجوی دانشگاه در سیستم شناخته خواهید شد. (توجه داشته باشید مبلغ پرداختی در هیچ شرایطی به دانشجو عودت داده نخواهد شد حتی اگر پذیرفته شده از ادامه فرآیند ثبت نام منصرف گردد)

۶- به کمک کد آموزشی که در نهایت توسط سامانه صادر خواهد گردید باعث می گردد دانشجو بتواند از کلاس های آموزشی خود در دانشگاه بهره مند گردد.

۷- برای ورود به کلاس های برخط زنده، دانشجو می بایست وارد "سامانه یادگیری الکترونیکی" که به طور اختصار به آن "سایا" گفته می شود، گردد. نشانی این سامانه (سایا) در زیر آورده شده است:

https://lms.iranian.ac.ir

۸- همچنین برای رویت فهرست دروس انتخاب واحد شده خود همواره می توانید به "سامانه الکترونیکی مدیریت آموزش" دانشگاه موسوم به "ساما" به آدرس زیر با همان حق دسترسی قبلی وارد شده و منبعد تمام خدمات آموزشی لازم مربوط به خود را در این سامانه جستجو نمایید. (مانند فهرست دروس انتخاب واحد شده، پرداخت باقیمانده شهریه ترم، کارنامه آموزشی، کارنامه مالی، درخواست معادل سازی، درخواست انصراف از تحصیل، درخواست نامه اشتغال به تحصیل و ...) بعد از اولین ورود مجددا توصیه می گردد گذرواژه ساما را نیز تغییر دهید.

https://ems.iranian.ac.ir

۹- فهرست دروس هر رشته در آیکن "دروس نیم سال اول دانشجویان نو ورود" هم درج گردیده است و می توانید از آن استفاده نمایید.

تا دو هفته بعد از مرحله "حذف و اخذ" دانشگاه که زمان آن در تقویم آموزشی درج گردیده است دانشجویان دانشگاه به همه دروس ارائه شده دانشکده خود دسترسی خواهند داشت. لذا دانشجو میتواند با استفاده از کد درس در سایا درس مورد نظر خود را صرفاً جستجو نموده و و مطابق برنامه اعلامی وارد آن شده و مطالب ارائه شده توسط استاد درس را بصورت زنده مشاهده نماید. تمام کلاس ها توسط استاد درس ضبط می گردد و دانشجویان می توانند به هر میزان که تمایل دارند از کلاس های ضبط شده در طول نیمسال تحصیلی استفاده کنند. لازم به ذکر است حضور در حداقل ۵۰ درصد از کلاس های برخط زنده اجباری است و چنانچه دانشجویی کمتر از این میزان در کلاس های برخط زنده حضور یابد استاد درس می تواند در پایان نیمسال برای دانشجوی مذکور به جای نمره، غیبت در نظر گیرد.

۱۰- در هنگام انجام مراحل ثبت نام الکترونیکی (مرحله چهار) هرگونه ابهام و یا طرح سوالی می بایست در خود سامانه ثبت نام و از طریق کارشناس مربوطه در قسمت کارتابل پرسیده شود و بدین ترتیب مرحله به مرحله فرایند ثبت نام همراه با رفع اشکال در هر قسمت تکمیل می گردد. در غیر این صورت کد آموزشی برای دانشجو از طرف سامانه صادر نخواهد شد.

۱۱- ایجاد ارتباط از طریق ارسال ایمیل و یا ارتباط از طریق شماره تلفن های دانشگاه در مرحله ثبت نام فاقد کارایی لازم می باشد. زیرا کارشناسان مربوط به ثبت نام صرفاً در خود سامانه پرونده شما را در اختیار دارند و به همین خاطر قادر به پاسخگویی بر اساس مستندات موجود در پرونده الکترونیکی شما هستند. بدین سبب اکیداً توصیه می گردد تنها از طریق سامانه ثبت نام با کارشناسان در ارتباط باشید و حتی می توانید با شماره تماس‌های درج شده در سامانه ثبت نام با کارشناس مربوطه ارتباط تلفنی برقرار نمایید.

۱۲- بعد از اتمام مراحل ثبت نام نوبت به فرآیند معادل سازی خواهد رسید (برای افرادی که دروس عمومی خود را در سنوات قبل در یک دانشگاه دیگر گذرانده اند) که دستورالعمل و زمان آن متعاقباً هم رسانی خواهد گردید.